Γενικά

Συμμετοχή στην EU Code Week 2025, ενσωματώνοντας τη χρήση κουκλών-ζώων για την ενίσχυση της συναισθηματικής νοημοσύνης.

111

https://codeweek.eu/view/1304927/activity-title-coding-the-feelings-path-helping-our-animal-friends

🐾Τίτλος Δραστηριότητας:

«Κωδικοποιώ τα Συναισθήματα – Βοηθώ τα Ζωάκια να Νιώσουν Καλύτερα!»

Ηλικίες: 4–6 ετών
Διάρκεια: 35–40 λεπτά
Αριθμός παιδιών: 13 (ολόκληρη τάξη, με μικρές ομάδες)
Θεματική EU Code Week: Κωδικοποίηση & Συναισθηματική Νοημοσύνη (Unplugged – χωρίς υπολογιστή)


🎯 Στόχοι Μάθησης

  • Να κατανοήσουν την έννοια του προγραμματισμού ως μια σειρά οδηγιών βήμα-βήμα.
  • Να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν βασικά συναισθήματα (χαρά, λύπη, θυμό, φόβο, ηρεμία).
  • Να αναπτύξουν ενσυναίσθηση, συνεργασία και επικοινωνία.
  • Να εξασκηθούν στη λογική σκέψη και στην επίλυση προβλημάτων.

🧠 Υλικά

  • Κούκλες ή λούτρινα ζώα (π.χ. λεμούριος, ψάρι, γάτα, λιοντάρι κτλ).
  • Πλέγμα στο πάτωμα (με ταινία ή χαρτιά – «τετράγωνα» πορείας).
  • Κάρτες συναισθημάτων (😊 😢 😡 😱 😌).
  • Κάρτες κατεύθυνσης ή βέλη (⬆️ ⬇️ ⬅️ ➡️).
  • Μια «θέση στόχος» – π.χ. το «χαρούμενο μέρος» ή «το σπίτι του ζώου».

🚀 Βήματα Δραστηριότητας

1. Εισαγωγή – Μια μικρή ιστορία (5’)

Καθίστε σε κύκλο και πείτε μια ιστορία, π.χ.:

«Ο μικρός λεμούριος σήμερα νιώθει λυπημένος γιατί έχασε το καρότο του. Θέλετε να τον βοηθήσουμε να βρει το δρόμο για το χαρούμενο μέρος του; Θα του δώσουμε έναν κώδικα βημάτων για να φτάσει εκεί!»

Δείξτε την κούκλα και μιλήστε για το συναίσθημά της, ώστε τα παιδιά να συνδεθούν συναισθηματικά με το παιχνίδι.


2. Μαθαίνουμε τις Εντολές (5’)

Παρουσιάστε τα «κωδικοποιημένα» βήματα:

  • 🔼 Ένα βήμα μπροστά
  • 🔽 Ένα βήμα πίσω
  • ⬅️ Στροφή αριστερά
  • ➡️ Στροφή δεξιά

Τα παιδιά επαναλαμβάνουν και μιμούνται τις κινήσεις.


3. Κωδικοποιώ τη Διαδρομή (15’)

  • Τοποθετήστε το ζωάκι στην αρχή του πλέγματος.
  • Στα τετράγωνα του πλέγματος βάλτε κάρτες συναισθημάτων (π.χ. λύπη, θυμός, χαρά).
  • Στόχος: να οδηγήσουν το ζωάκι στο «χαρούμενο» τετράγωνο ακολουθώντας σωστά τις εντολές.
  • Ένα παιδί είναι προγραμματιστής (δίνει τις εντολές), ένα άλλο είναι ρομπότ (κινεί το ζωάκι), και οι υπόλοιποι είναι ομάδα ελέγχου που βοηθά να διορθωθούν λάθη (αποσφαλμάτωση).

Κάθε φορά που το ζωάκι φτάνει σε ένα συναίσθημα, σταματούν για μια μικρή συζήτηση:

«Τώρα ο λεμούριος νιώθει θυμό. Εσύ πότε ένιωσες έτσι; Τι σε βοηθά να ηρεμήσεις;»


4. Δουλεύουμε σε Ομάδες (10’)

Χωρίστε τα παιδιά σε μικρές ομάδες των 3–4.
Κάθε ομάδα επιλέγει νέο ζωάκι και νέο συναίσθημα (π.χ. «Η αρκούδα φοβάται», «Το λιοντάρι είναι θυμωμένο») και δημιουργεί τη δική της «διαδρομή συναισθημάτων» για να λύσουν οι άλλες ομάδες.


5. Αναστοχασμός (5’)

Καθίστε πάλι σε κύκλο και συζητήστε:

  • Πώς βοηθήσαμε τα ζωάκια να νιώσουν καλύτερα;
  • Ποια βήματα χρειάστηκε να κάνουμε;
  • Πώς συνεργαστήκαμε σαν ομάδα;

🌈 Επεκτάσεις

  • Τα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν τον κώδικά τους με βέλη και φατσούλες.
  • Να προσθέσετε μουσική (χαρούμενη/λυπημένη) σε κάθε συναίσθημα.
  • Να φτιάξετε ένα «Μονοπάτι Καλοσύνης», όπου το ζωάκι βοηθά έναν φίλο.

💬 Έννοιες που εισάγονται

  • Αλγόριθμος: σειρά βημάτων για να λυθεί ένα πρόβλημα.
  • Ακολουθία, αποσφαλμάτωση, συνεργασία.
  • Συναισθηματική έκφραση και ενσυναίσθηση.